حضور ۶۵ رسانه بین‌المللی در مشهد برای پوشش مراسم تشییع رئیس‌جمهور خادم جمهور به روایت هنرمندان مشهدی + فیلم فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما با یک حکم آغاز شد مخاطب ۶ میلیونی سینما تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ محمدعلی باشه آهنگر: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم ابراز همدردی بیش‌از ۲۵۰ سینماگر درپی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه بیانیه مجمع خبرنگاران و نویسندگان برای رئیس جمهور شهید «شهرام حقیقت‌دوست» پلیس شد تسلیت مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی برای شهادت رئیس‌جمهور واکنش ملیکا زارعی به خبر شهادت «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهور + عکس ویژه برنامه «شهید جمهور» درشبکه افق + زمان پخش استوری محمد معتمدی در پی شهادت آیت الله رئیسی + عکس سید جواد هاشمی: رئیسی پذیرای انتقادات بود داریوش ارجمند: رئیسی مرد عمل بود تسلیت هنرمندان مشهدی با خلق آثار هنری درباره شهدای خدمت تبیین آیت‌الله رئیسی از چرایی ورود به عرصه انتخابات در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» + زمان پخش نصب المان سوگواری در جشنواره کن برای «آیت الله رئیسی» + عکس دعوت از هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت داوود میرباقری: امید داشتیم رئیس‌جمهور یکی از بینندگان سلمان فارسی باشد تسلیت ابراهیم تاتلیس به مردم ایران
سرخط خبرها

کتاب «عقیله» هم زمان با میلاد حضرت زینب (س) در مشهد رونمایی شد

  • کد خبر: ۹۱۵۳۳
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
کتاب «عقیله» هم زمان با میلاد حضرت زینب (س) در مشهد رونمایی شد
هم زمان با ولادت حضرت زینب (س) از کتاب «عقیله» به قلم الهام امین رونمایی شد. کتاب «عقیله» با موضوع زندگی بانوی صبر و شجاعت زینب کبری (س) است که انتشارات به نشر آن را منتشر کرده  است.

به گزارش شهرآرانیوز - هم زمان با ولادت حضرت زینب (س) از کتاب «عقیله» به قلم الهام امین باحضور امیر خوراکیان، معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی کشور، محمد حسین زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، حجت الاسلام سبزیان، مدیر کل نهاد کتابخانه‌های خراسان رضوی، هادی افشار مدیر رادیو زیارت و حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی پژوهشگر علوم و معارف اسلامی رونمایی شد. کتاب «عقیله» با موضوع زندگی بانوی صبر و شجاعت زینب کبری (س) است که انتشارات به نشر آن را منتشر کرده است.

رمان بهترین قالب ادبی برای روایت زندگی ائمه معصومین (ع)

در این مراسم، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: معجزه انقلاب اسلامی خلق آثاری دینی با موضوع زندگی و سیره اهل بیت (ع) در حوزه ادبیات است.

محمد حسین زاده، با اشاره به اینکه داستان و رمان بهترین قالب ادبی برای روایت زندگی ائمه معصومین (ع) است، اظهار کرد: با استفاده از این قالب‌های ادبی می‌توان به صورت سکانس‌های مختلف با قلم نویسندگان متبحر و ظرفیت ادبیات، زندگی هر یک از ائمه را داستا ن وار به مخاطب عرضه کرد.

او در ادامه بر تلاش مسئولان فرهنگی در غنای این گونه ادبی تأکید کرد و افزود: باید برای آثار شاخص حوزه ادبیات دینی، یک جایزه ادبی تعیین شود تا در کنار برگزاری جشنواره و اهدای جوایز، موجبات رشد ادبیات دینی فراهم شود.

حسین زاده، با اشاره به کتاب «انسان ۲۵۰ساله» نوشته مقام معظم رهبری تصریح کرد: این اثر به صورت یک سناریوی سینمایی، سبک زندگی سیاسی ائمه معصومین (ع) را روایت می‌کند.

او ترویج فرهنگ کتاب خوانی را مهم‌ترین عامل برای توسعه کشور بیان کرد و گفت: نویسنده، ناشر، مخاطب اثر، همگیباید برای معرفی کتاب کوشا باشند و برای فرهنگ کتاب خوانی بیش از پیش تلاش کنند.

حسین زاده یادآور شد: رهبر معظم انقلاب با وجود توصیه به خواندن کتاب ها، با خوانش آثار و تقریظ بر آثار مختلف بهترین مروج برای توسعه فرهنگ کتاب خوانی هستند.

توجه به فصول مختلف زندگی حضرت زینب (س)

حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی، منتقد و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی، با بیان اینکه زندگانی حضرت زینب (س) فصل‌های مختلفی از تاریخ را تجربه کرده است گفت: مدینه، کوفه، فصل حماسه، صبر و مقاومت فصل‌هایی از زندگی بانوی بزرگوار عقیله بنی هاشم (س) است که لازم است نویسندگان با در نظر گرفتن این نکته توازن در این فصول را حفظ کنند.

روایتی از بخش‌های مغفول مانده زندگی حضرت زینب (س)او بیان کرد: از مزایای کتاب «عقیله» مقدمه ارزشمند استاد رجبی دوانی است، همچنین از دیگر مزایای این کتاب باید به وجود سرفصل‌ها و نثر ادبی و آهنگین فاخر و جامعیت اثر اشاره کرد که تلاش شده تا فصل‌های تاریخی نه به لحاظ سنوات بلکه به لحاظ اهمیت مورد اهتمام قرار گیرند.

او با ارائه پیشنهاد‌هایی در حوزه تولید آثار دینی گفت: تنها سبک تولید در مورد اولیا تاریخ نگاری نیست. لازم است از دیگر سبک‌ها هم بهره ببریم. خلق داستان موازی، تسلط فرد بر تکنیک‌های ادبی را می‌رساند لزومی ندارد حکایتگر تاریخ باشیم.

این پژوهشگر آثار اسلامی یادآور شد: خوانندگان و نسل جدید انتظار دارند، همواره نویسندگان بهره‌ای از مضامین خود داشته باشند، کسی که در مورد شخصیت‌های دینی می‌نویسد زندگی او به دو فصل تقسیم خواهد شد فصل قبل از نگارش و فصل پس از نگارش. باید پس از نگارش در عمل، رفتار و سبک زندگی و در نگاه خوانندگان تجلی عینی آن اثر در نویسنده پیدا باشد.

اصالت استناد پژوهش در مسیر نویسندگی

سید احمد میرزاده معاون امور محتوایی و تولید انتشارات به نشر نیز در این مراسم گفت: انتشارات به نشر با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و با تشکیل کارگروه‌های علمی، انتخاب مشاوران زبده، تشکیل شورا‌های علمی برنامه‌های گسترده علمی را در حوزه ادبیات دینی عملیاتی کرده است. از جمله فعالیت‌های علمی و فرهنگی این نهاد برگزاری بیش از ۱۰ نشست مسئله محور درباره ادبیات دینی، بیش از ۱۵۰ متن آموزشی، انتشار ماهنامه تخصصی در حوزه ادبیات دینی و انتشار ۱۱۴ عنوان کتاب در حوزه ادبیات دینی است که از این تعداد ۴۴ عنوان از آن در قالب رمان برای نوجوان و ۷۰ عنوان برای کودکان به رشته تحریر درآورده است.

او بیان کرد: گستره موضوعی این کتاب‌ها در حیطه اصول دین، احکام شرعی، آشنایی با قرآن، سنت و سیره اهل بیت، خداشناسی، نهج البلاغه و احکام است.

به گفته میرزاده کتاب «عقیله» به قلم الهام امین به‌دلیل توان ادبی و توان پژوهشی و اخلاق علمی نویسنده و همچنین تعامل سازنده بین نویسنده و ناشر ارزشمند است.

بخش‌های زیادی از زندگی حضرت زینب (س) مغفول مانده است

الهام امین، نویسنده کتاب «عقیله» نیز در این مراسم تصریح کرد: بخش‌های زیادی از زندگی حضرت زینب (س) مغفول مانده است، شاید درخشش این بانو در واقعه کربلا و عظمت شخصیت ایشان مورد توجه بوده و باعث شده است به بخش‌های دیگر زندگی ایشان توجه نشود. علت دیگر این امر هم شاید کم کاری نویسندگان بوده است.

امین ادامه داد: من در این اثر سعی کردم غبار مظلومیت را از چهره‌ای بزرگ بردارم. حضرت زینب (س)، وجود هفت معصوم از جمله پیامبر گرامی اسلام (ص)، پدر و مادر بزرگوارشان و برادرانشان را درک کردند، امام سجاد (ع) و امام محمد باقر (ع) کودکی شان مصادف با زندگی حضرت زینب (س) است، از این رو در این بخشی کمی ویژگی‌های شخصیت ایشان بیان شده است؛ اما سعی کردم بخش‌های زندگی حضرت زینب (س) با شش معصوم دیگر به تفصیل بیان شود.

او یادآور شد: غیر از بحث صبر و صلابت حضرت زینب (س) در حادثه کربلا و سرپرستی یتیمان، بخش‌هایی از زندگی این بانوی بزرگوار مغفول مانده است که سعی شده در این کتاب به آن توجه شود.

به گفته این نویسنده منابع جامعی که به زندگی حضرت زینب (س) پرداخته شده، بسیار کم و پراکنده است که کار را سخت می‌کند. امین تأکید کرد: برای ساختن فرهنگ عامه و معرفی چهره‌های بزرگ تاریخی از جمله ائمه معصومین (ع) به داستان نیاز داریم. او به این نکته اشاره کرد که با همکاری به نشر، دومین اثر خود را در مورد زنان صدر اسلام، فاطمه بنت اسد منتشر می‌کند.

در پایان هم محمدحسین رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر علوم اسلامی نیز به صورت ویدئو کنفرانس درباره کتاب «عقیله» گفت: این اثر ارزشمند با عشق و ارادت درباره شخصیت والای زینب (س) و ابعاد زندگی ایشان به رشته تحریر درآمده است.
او با اشاره به اینکه از این کتاب برای شناخت عظمت حضرت زینب (س) می‌توان بهره برد، ادامه داد: خواندن این کتاب برای دختران و بانوان این سرزمین موجب افزایش معرفت به ساحت مقدس حضرت زینب (س) به عنوان الگوی بزرگ زنان ولایی و مومن بعد از حضرت زهرا (س) می‌شود.


در ادامه بخوانید

نگاهی به کتاب کریستوفر کلوهسی، کشیش مسیحی، درباره شخصیت حضرت زینب (س)


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->